Let op! Geld lenen kost geld
Nieuwsbericht van:

Details compensatieregeling Rabobank bekend

Wat moet je doen om voor de compensatie in aanmerking te komen?

In augustus maakte de Rabobank bekend met een compensatieregeling te komen voor klanten van de Rabobank, Freo en Fideaal die een te hoge rente hebben betaald op hun doorlopende krediet. Vandaag is de Rabobank met details over deze regeling naar buiten gekomen.

Iedere bestaande klant en oud-klant die sinds 1 augustus 2001 teveel rente betaald heeft, komt voor compensatie in aanmerking. Hierbij wordt een drempelbedrag van 50 euro per product aangehouden. Het zou gaan om in totaal zo'n 200.000 klanten.

Krijgt iedere leenklant compensatie?

Niet iedereen met een lening bij bovengenoemde kredietverstrekkers heeft recht op compensatie. Het gaat allereerst alleen om (ex)klanten met een kredietvorm waarbij sprake was van een variabele rente. Klanten met een persoonlijke lening hebben dus geen recht op compensatie. Daarnaast gaat het om klanten waarbij de "beweging van de marktrente niet goed werd gevolgd". Volgens de Rabobank is dat maar het geval bij een beperkt deel van de particuliere klanten met een consumptief krediet.

Hoe werkt het?

Om te bepalen wie voor compensatie in aanmerking komt (en hoeveel), doorloopt de Rabobank de volgende 5 stappen:

  • 1. Berekening van de rente met marktrente - hoeveel rente zou de bank in rekening hebben gebracht als de rente vanaf 1 augustus 2001 goed had meebewogen met de marktrente?
  • 2. Berekening van de werkelijk betaalde rente - hoeveel rente heeft de klant in werkelijkheid betaald sinds 1 augustus 2001?
  • 3. Vergelijking van de hierboven berekende bedragen. Dus is er sprake van een te hoog bedrag aan betaalde rente?
  • 4. Berekening compensatiebedrag: als het verschil tussen 1 en 2 hoger is dan het drempelbedrag van € 50 dan geldt dat bedrag als compensatie.
  • 5. Rekening houden met het rente op rente effect: het bij stap 4 berekende compensatiebedrag wordt aangepast met de misgelopen rente (rente op rente).

Verschil bestaande en ex-klanten

Bestaande klanten krijgen een brief als ze in aanmerking komen voor compensatie. Oud-klanten moeten zelf actie ondernemen. Hiervoor zal de bank rond maart 2022 een speciaal formulier online zetten.

Voor beide situaties geldt dat het wel even kan duren voordat de compensatie uitgekeerd wordt. De bank streeft ernaar om de compensatieregeling zo veel mogelijk in 2022 af te ronden.

Niet iedereen krijgt het bedrag overigens uitgekeerd: als er nog sprake is van een lopend kredietbedrag, dan wordt de compensatie verrekend met het openstaande saldo.

Maximale lening berekenen
Lening.nl maakt gebruik van cookies.