Geld lenen kost geld

Details compensatieregeling Rabobank bekend

Hoeveel wil je lenen?
€100 €75.000
Medewerker
Geschreven door Anneke Leningspecialist

Details compensatieregeling Rabobank bekend

Wat moet je doen om voor de compensatie in aanmerking te komen?

In augustus maakte de Rabobank bekend met een compensatieregeling te komen voor klanten van de Rabobank, Freo en Fideaal die een te hoge rente hebben betaald op hun doorlopende krediet. Vandaag is de Rabobank met details over deze regeling naar buiten gekomen.

Iedere bestaande klant en oud-klant die sinds 1 augustus 2001 teveel rente betaald heeft, komt voor compensatie in aanmerking. Hierbij wordt een drempelbedrag van 50 euro per product aangehouden. Het zou gaan om in totaal zo’n 200.000 klanten.

Krijgt iedere leenklant compensatie?

Niet iedereen met een lening bij bovengenoemde kredietverstrekkers heeft recht op compensatie. Het gaat allereerst alleen om (ex)klanten met een kredietvorm waarbij sprake was van een variabele rente. Klanten met een persoonlijke lening hebben dus geen recht op compensatie. Daarnaast gaat het om klanten waarbij de “beweging van de marktrente niet goed werd gevolgd”. Volgens de Rabobank is dat maar het geval bij een beperkt deel van de particuliere klanten met een consumptief krediet.

Hoe werkt het?

Om te bepalen wie voor compensatie in aanmerking komt (en hoeveel), doorloopt de Rabobank de volgende 5 stappen:

  • 1. Berekening van de rente met marktrente – hoeveel rente zou de bank in rekening hebben gebracht als de rente vanaf 1 augustus 2001 goed had meebewogen met de marktrente?
  • 2. Berekening van de werkelijk betaalde rente – hoeveel rente heeft de klant in werkelijkheid betaald sinds 1 augustus 2001?
  • 3. Vergelijking van de hierboven berekende bedragen. Dus is er sprake van een te hoog bedrag aan betaalde rente?
  • 4. Berekening compensatiebedrag: als het verschil tussen 1 en 2 hoger is dan het drempelbedrag van € 50 dan geldt dat bedrag als compensatie.
  • 5. Rekening houden met het rente op rente effect: het bij stap 4 berekende compensatiebedrag wordt aangepast met de misgelopen rente (rente op rente).

Verschil bestaande en ex-klanten

Bestaande klanten krijgen een brief als ze in aanmerking komen voor compensatie. Oud-klanten moeten zelf actie ondernemen. Hiervoor zal de bank rond maart 2022 een speciaal formulier online zetten.

Voor beide situaties geldt dat het wel even kan duren voordat de compensatie uitgekeerd wordt. De bank streeft ernaar om de compensatieregeling zo veel mogelijk in 2022 af te ronden.

Niet iedereen krijgt het bedrag overigens uitgekeerd: als er nog sprake is van een lopend kredietbedrag, dan wordt de compensatie verrekend met het openstaande saldo.

Wat anderen over Lening.nl zeggen

762 klanten beoordelen ons met een 4.4/5

Snel en eenvoudig een aanvraag doen

Snel eenvoudig in te vullen ,

ok

ok

Makkelijk

Makkelijk aan te vragen.

Aanvraag binnen een minuut geregeld

Goede ervaring

Ik ben snel en kundig geholpen

Weer op staan

Ik hoop dat ik weer opstaan. Als geld lenen geen probleem.nieuwe leven.

goed

echt goed

Prima

Keurig en overzichtelijk proces om door te lopen, geen poespas, duidelijke vragen, alleen als je reclame maakt dat er geen BKR toetsing wordt gedaan en dit is uiteindelijk toch een vereiste, dan wordt er in mijn ogen toch verkeerde reclame gemaakt

Snel

Geen gedoe

Lening

Mijn vader is directeur op een groot bank en mag het niet weten daarom wil bij deze weg toch mijn gang gaan

Snel

Echt snel een heel makkelijk