Geld lenen kost geld

Rabobank compenseert voor te hoge rente

Hoeveel wil je lenen?
€100 €75.000
Medewerker
Geschreven door Anneke Leningspecialist

Rabobank compenseert voor te hoge rente

Ook Rabobank komt met compensatieregeling voor flexibele kredieten

De Rabobank gaat klanten die te veel rente betaald hebben over hun flexibele lening compenseren. De compensatie geldt alleen als de rente tijdens de looptijd van de lening niet voldoende meegedaald is met de marktrente. Welke klanten er voor deze compensatie in aanmerking komen en de exacte invulling van de compensatieregeling is nu nog niet bekend. De bank verwacht hierover voor het einde van 2021 duidelijkheid over te kunnen verschaffen.

Wie komt in aanmerking?

Lang niet iedereen die in het verleden geld geleend heeft bij de Rabobank komt voor compensatie in aanmerking.

Alleen flexibele kredieten

Allereerst gaat het alleen om producten waarbij een variabele rente berekend is. Volgens de Rabobank gaat het om het Doorlopend Krediet en producten voor rood staan. ‘Bij deze producten met een variabele rente is de marktrente niet altijd goed gevolgd’, zo meldt de Rabobank. In de praktijk betekent dit dat de marktrentes over de tijd (fors) gedaald zijn terwijl deze rentedaling niet of niet voldoende is doorberekend in de rentes op de betreffende leenproducten.

15 procent van de klanten

Maar bij lang niet alle klanten die deze producten afgesloten hebben geldt dat de marktrente niet altijd goed gevolgd is. Volgens de Rabobank blijkt uit een inventarisatie van de portefeuille dat dit bij circa 15 procent van de klanten met genoemde producten het geval is geweest.

Eerdere Kifid uitspraken

De Rabobank is niet de eerste bank die klanten met flexibele leenrentes gaat compenseren. Eerder kwamen onder andere ABN AMRO en Interbank al met een compensatieregeling. Maar bij deze banken was dat het gevolg van een uitspraak van het Kifid. De Rabobank wacht een eventuele Kifid uitspraak niet af en komt dus zelf met een voorstel. Bij het uitwerken van de regeling zal de Rabobank verschillende stakeholders – waaronder De Consumentenbond – raadplegen.

De Rabobank benadrukt dat klanten op een later moment uitgebreid geinformeerd zullen worden en zelf voorlopig geen actie hoeven te ondernemen.