Geld lenen kost geld

Klachtenloket BKR verhuist naar Kifid

Hoeveel wil je lenen?
€100 €75.000
Medewerker
Geschreven door Anneke Leningspecialist

Klachtenloket BKR verhuist naar Kifid

Binnenkort naar Kifid met klachten over kredietregistratie

Consumenten met een klacht over de registratie van hun krediet bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) moeten deze klacht vanaf 1 oktober 2021 indienen bij het het klachteninstituut voor de financiëe sector (Kifid). Het BKR stopt met haar eigen klachtenloket. De aanleiding is dat de klachten van beide instellingen een grote overlap en samenloop kennen. Door de afhandeling te concentreren op één plek verwacht men een efficiëntere afhandeling van klachten.

Wat doet het BKR?

Elke consumentenlening vanaf 250 euro wordt geregistreerd bij het BKR. Dat is handig voor banken en andere instellingen die overwegen om een lening te verstrekken aan een consument. Ze kunnen dan eenvoudig bij het BKR opvragen welke leningen al lopen om te kijken of de nieuwe lening wel verantwoord is.

Betalingsproblemen? Achterstandscodering!

Naast de lening zelf, worden ook eventuele betalingsproblemen bij het BKR geregistreerd. Bij de lening komt dan een codering (achterstandscodering) te staan. Deze codering zorgt ervoor dat andere kredietverstrekkers erg terughoudend zullen zijn om een lening te verstrekken. Deze coderingen zijn vaak tot 5 jaar nadat de achterstand is ingelopen en/of de lening is afgelost zichtbaar in het register.

Dit kan grote gevolgen hebben voor de consument als die bijvoorbeeld een lening of hypotheek aan wil gaan. Vanwege deze grote gevolgen, ontstaan vooral over deze achterstandscoderingen vaak discussies tussen consument en geldverstrekker. Deze discussies kunnen leiden tot een officiëe klacht van de consument over de kredietregistratie.

Procedure vanaf 1 oktober 2021

Een consument met een klacht over een kredietregistratie, moet deze klacht eerst voorleggen aan de kredietverstrekker die de registratie heeft gedaan. Mochten beide partijen er niet met elkaar uitkomen, dan kan de consument de klacht vanaf 1 oktober 2021 voorleggen aan het Kifid. Het indienen van een klacht bij het Kifid is gratis.

Het Kifid zal eerst beoordelen of ze de klacht kunnen behandelen. Vervolgens zal een jurist van het Kifid contact opnemen met de consument om de klacht te bespreken. Vaak worden dan vragen gesteld en eventueel (extra) documenten opgevraagd. Vervolgens wordt er een poging tot bemiddeling gedaan. Soms wordt hiervoor een hoorzitting ingepland. Als de bemiddeling niet tot een oplossing leidt, dan zal de Geschillencommissie van het Kifid tot een uitspraak komen. Vaak in de vorm van een bindend advies. Vaak is de procedure hierbij afgerond, maar in sommige gevallen besluit één van de 2 partijen om in beroep te gaan of naar de rechter te stappen.

Kijk hier voor uitgebreide info over de Kifid procedure

Wat anderen over Lening.nl zeggen

691 klanten beoordelen ons met een 4.4/5

Makkelijk en eenvoudig

Hoop dat het geaccepteerd word

Makkelijke aanvraag

Geen moeilijke secties waar je documenten moet gaan uploaden wat enorm veel tijd altijd kost voor slechts een offerte op te vragen

Top service

Een van de beste service

Nog niet goed gekeurd maar heb goed gevoel erover

Hoop dat me aanvraag goed wor behandeld en voor een positieve uitslag

Invullen van aanvraag lekker makkelijk en overzichtelijk

Nu afwachten wat er geregeld gaat worden.

Het was gemakkelijk en overzichtelijk

Ging gemakkelijk en snel en goed begrijpbaar

Makkelijk te vinden en in te vullen

Op Google gezocht naar lening aanvragen Lening.nl makkelijk kunnen vinden en invullen was binnen een paar minuten gedaan.

Hopelijk een positief antwoord.

Heel makkelijk in een keer

alles ging veel makkelijker dan alle andere leningen. de aanvraag ben je snel door heen en kost totaal geen moeite

Top

Overzichtelijk en hopelijk positief.

Snel, overzichtelijk!

Geachte,

Het ging allemaal lekker snel!

Zeer overzichtelijk wat er te verwachten staat en wat je moet doen!

Hopelijk ook een goed bedrijf dat snel met een leuk voorstel komt !